Please Flush After Use

Saya telah di tag oleh dia ni untuk buat satu cerita/tazkirah/pengalaman atau apa sahaja.

Okay. Saya memang suka tak mengikut syarat tapi saya bukan mengada-ngadakan cerita.

Dulu saya pernah rasa sangatlah tertekan kerana kaki kanan saya sakit. So apa kena mengena? Ada. Saya kena melupakan kebolehan saya membengkokkan lutut ke tahap maksima hingga ke hari ini.

Mahu atau tidak, rela atau tidak, suka atau tidak, saya mesti menggunakan tandas duduk. Tak kisahlah.

Tipu.

Saya kisah kerana itu lebih menggelikan kalau berada di tandas awam yang the toilet hole (sila terjemah sendiri sebab aku dah geli. Eh bukan guna saya ke?) tu sangat jelas trang tang tang untuk dilihat berbanding dengan tandas jenis satu lagi?

Saya percaya, sepengotor- pengotor orang itu, kalau bab-bab common sense kepada diri sendiri, dia pasti buat. Contohlah, saya yakin setiap orang akan flush toilet selepas digunakan kalau berada dirumah sendiri atau di rumah keluarga sendiri tak kiralah rumah mak lang, mak teh, tok cik atau nek wan dalam keadaaan apa sekalipun.

Pertama, sebab dia akan malu. Kedua, sebab dan tentu dia tak nak tandas rumah dia menghasilkan haruman percuma yang tidak menarik pun. Ketiga, pemandangan kalau dijenguk ke dalam toilet langsung err? Jawab sendiri. Jadi lama kelamaan flushing ni akan jadi tabiat yang akan berubah menjadi tidak atas satu keadaan.

Ya. ROSAK!

Pernah tak kau pergi toilet dan flush rosak. Apatah lagi kalau di tandas awam? Oh. Aku selalu je. Jadi, kau nak buat apa? Kalau kau jenis memang pembersih atau penggeli atau tak boleh tengok keadaan ini, kau mesti gila-gila letak air dalam baldi penuh-penuh dan simbah. Kira macam manual flush lah.

Kalau tak ada baldi?

Relaks. Itu tandas awam. Tiada siapa akan tahu the moment kau keluar toilet dan blah. Oh. Seorang atau dua mungkin akan tahu bila kau melangkah keluar tandas, ada yang beratur dah harusnya buat muka jijik bila ternampak.

Disebabkan flusher yang memang selalu tidak berfungsi dan ditambahkan dengan adanya sebab relaaaaaaakslah ini tandas awam maka terjadilah benda sebegini. Maka harus salah siapa?

Tandas awam selalu rosak flusher nya. Jadi, kalau kita nak kempen benda tak boleh buat, maksud aku kalau ada kesedaran tapi nak dilaksanakan tak boleh, sukar juga. Kau dah beria-ria dah, mulai hari ini aku kena jaga kebersihan tandas awam dengan flush lepas guna tapi lepas kau lega mengqada’ hajat dan kau memang kukuh mengingati kesedaran kau, tiba-tiba… aik? Flush tercabut?

Kira macam kau lapar tapi tak ada duit dan makanan jadi bagaimana nak kenyang?

Bagaimana? Sesiapa yang terlibat dalam penyelengaraan tandas awam, sila take note. Ini demi kesejahteraan, kebersihan dan kemanfaatan kau, aku dia, mereka dan kita bersama.

Kena tag 3 orang. Jadi benda baik begini harusleh dipanjangkan. Saya tag JackNaim, Tronx013 dan IbnShaukani.

Mereka adalah orang yang busy jadi kita tunggu sajalah. Oh yang nak buat kalau tak di tag pun, wa respek sama lu lah!

Sila datang sini untuk info. Okay?

~ oleh INFINITY di Januari 15, 2010.

3 Respons to “Please Flush After Use”

  1. Keperluan Segara – Fasa 1: Kelulusan Pelan Bangunan dari MPK
    Januari 15, 2010 pada 10:21 am (Uncategorized) Tags: derma kilat, jariah, zakat
    Assalamualaikum..
    Semoga anda semua mendapat rahmat dari Allah
    Kami memerlukan sumbangan SEGERA sebanyak RM3,600 untuk urusan kelulusan Pelan Bangunan daripada pihak Majlis Perbandaran Klang. Bayaran ini termasuklah untuk kelulusan Hoarding, Lesen Iklan, Papan Tanda dan yuran pemprosesan Pelan.
    Sila hubungi AJK yang terlibat, SMS kan hajat anda dan kami akan menghubungi anda semula untuk urusan selanjutnya.
    Sama-samalah kita bagunkan syiar Islam di tanahair kita ini. Wassalam, sehingga berjumpa lagi. Surau Al-Qayyum.
    Bandar Armada Putra Pulau Indah 42000 Pelabuhan Klang
    Pengerusi En Saifullizan Hj Mohd Isa 012 6874 385
    Setiausaha En Khaszemi Mohd Yakim 019 3376 927
    Bendahari En. Mohd Riza Mohd Yusoff 012 3080 362
    Sila SMS jika panggilan tidak dijawab. Kami akan menghubungi anda kemudian. Terima Kasih.

    Sumber: http://suraualqayyum.wordpress.com/

    tolong le sekupang dua

  2. Maaf ats kelewatan ziarah.

    Pokok pangkalnya, semua ini terletak ats krjasama smua, kan? Hidup ini saling bergantungan. Andai kita saja yg btngjwb, org lain x, mmg akn timbul lah mslh ni. TQvm sudi buat.

    Sy linkkan blog awk ok =)

    • Laa. Kenapa nak minta maaf lak. Bukan wajib pun plus tak dok ilmu pun eh kat sini. Hihihihi.

      Saya nak link kan jugak tapi saya tak tahu sejak bila blog saya bi pandai-pandai delete link sedia ada. -_-“

Tinggalkan Jawapan

 
